В NK GALLERY ANTWERP 28 февраля состоится открытие персональной выставки «Ghost lands» российского фотохудожника Данилы Ткаченко. Будут представлены работы из 2-х фотографических серий — проектов «Motherland» и «Restricted areas». Вернисаж пройдет в NK Gallery Antwerp по адресу: Pourbusstraat 19, Antwerp 2000. Выставка продлится до 9 мая.

Данила Ткаченко (р.1989) — автор «cенсационных» проектов — фотографических серий Lost horizon (Потерянный горизонт) (2016), Restricted areas (Запретные зоны) (2013-2015), Motherland (Родина)(2016-2017), Monuments (Памятники) (2017), Oasis (Оазис) (2018), Heroes (Герои) (2019) и другие. 
Глубокие философские идеи ложатся в основу серий, а детальные исследования предшествуют фотопроектам. Он рассуждает на тему исторической памяти и культурно-социального наследия, человеческого порыва к утопии, нашего бесконечного стремления к совершенству посредством технического прогресса, последствий его влияния на историю человечества, трепетного отношения к Родине и гибели русской крестьянской культуры, ностальгии по старым укладам, страха перед неопределенным будущим, отшельничества, городской урбанизации и др. Фотография становится для него сакральным визуальным медиумом, способом взаимодействия со зрителем, средством формирования концепций. 

«The world’s largest diesel submarine». Russia, Samara region. 2013

Кадры выставки становятся полноценными объектами тотальных инсталляций, фрагментами масштабных перформативных действий в рамках 2-х проектов — фотографических серий Motherland и Restricted areas. Он исследует, буквально обнажает и мистифицирует научно-технические и культовые объекты советского утопического прошлого (аэроплан, заброшенная обсерватория, нефтегазовые станки-качалки, мемориал на ядерной станции и др), помещая их в мистериальную белую материю подобно той, которая существует в супрематической композиции «Белое на белом» Казимира Малевича. Осколки советского технологического прогресса, исторические монументы и масштабные агрегаты буквально покрыты патиной времени, они тонут в тумане, они в забвении. Даниил создает пространство, где категории времени и пространства сливаются воедино, все становится неявным, ирреальным. Объекты находятся на неопределенном расстоянии, их невозможно потрогать, их едва можно увидеть, они призрачны, имматериальны. В своих снимках он переосмысливает их значение, рассказывает их истории и наполняет новым смыслом. Данила взывает к рефлексиям на тему исторического прошлого и его ошибок.

За 8 лет творческого пути Данила Ткаченко участвовал в более чем 70 групповых и сольных выставках по всему миру — от России до Европы, от Азии до Северной Америки. Данила является обладателем престижных премий в сфере искусcтва и фотографии (Премия Кандинского, The New East Photo Prize, 30 under 30, Magnum photos, Leica Oskar Barnack Award, European Publishers Award For Photography и др.

Большая часть снимков из серий Motherland и Restricted areas были сделаны в бывшем СССР, частично в современной России, на такой необъятной, разной, едва уловимой. Во всех работах выставки у Даниила отсутствует человек — без него все кажется безжизненным и искусственным, неясным и даже опасным. Эти «Запретные зоны» сейчас потеряли свое значение вместе с утопической устаревшей идеологией. Мощные заброшенные агрегаты, места забытых научных триумфов, колоссальные монументы на дальних территориях России, потерявшие свое величие, сейчас являются лишь пугающими «громадинами». Данила Ткаченко объясняет: «Мне интересно наблюдать за тем, что остается тогда, когда прогресс останавливается».
Название нового проекта Ghost lands в NK GALLERY переводится как «Призрачные земли». Это ли пространство призрачных, иллюзорных, едва существующих и пустых земель или, быть может, пространство призрачного, неясного, покрытого загадками прошлого нашей страны с утопическими грезами о прекрасном будущем?


Danila Tkachenko (b.1989) is a Russian artist whose sacred visual medium is photography. It’s his way of interacting with the viewer, a means of forming concepts. Danila is the author of such sensational photography projects as Lost horizon series (2016), Restricted areas (2013-2015), Motherland (2016-2017), Monuments (2017), Oasis (2018), Heroes (2019) and others.
Deep philosophical ideas lie at the heart of his work, unique photo projects preceded by detailed research. The artist examines the subject of historical memory and cultural and social heritage, the human urge for utopia, our endless pursuit of excellence through technological progress, the consequences of the impact on the history of mankind, a reverent attitude towards the concept of Homeland and the death of Russian peasant culture, nostalgia for the old ways, fear of uncertain future, seclusion, urbanisation, etc.

«Motherland, 4». 2016-2017

The photographs in the show are full-fledged objects of total installations, fragments of large-scale performative actions presented by two photographic project series Motherland and Restricted areas. He explores, exposes and mystifies scientifically technical and religious objects of the Soviet utopian past (an airplane, an abandoned observatory, oil and gas pumping installations, a memorial at a nuclear station, etc.), placing them in the mysterious white matter, subtly reminding us of Malevich’s ‘White on White’ composition.

In the 8 years of his artistic career, the artist participated in more than 70 group and solo exhibitions around the world — from Russia to Europe, from Asia to North America. Danila is the winner of prestigious art and photography awards (Kandinsky Prize, The New East Photo Prize, 30 under 30, Magnum photos, Leica Oskar Barnack Award, European Publishers Award For Photography etc.)
On 28 February NK Gallery will have the pleasure of introducing you to his work. The title of Danila Tkachenko’s solo show is “Ghost lands”.

Fragments of Soviet technological progress, historical monuments and large-scale units, literally covered with the patina of time, they are drowning in mist, being consigned to oblivion. Danila Tkachenko creates a space where the constructs of time and space merge together, making everything become implicit, surreal. The objects in his photographs are at an indefinite distance, they can not be touched, they are barely visible, they are ghostly, immaterial. He reinterprets their significance, telling their stories and filling them with new meaning. Danila invites the viewer to reflect on the historical past and its faults.
Most of the shots from the Motherland and Restricted Areas series were taken in the former USSR, partially in modern Russia, which is now very different to the previous times, but still incredibly vast and barely perceptible. In all of Tkachenko’s photographs for this show, there isn’t a human figure to be found; without human trace, everything seems lifeless and artificial, obscure and even dangerous. These restricted areas have now lost their meaning of obsolete utopian ideology. Powerful abandoned aggregates, places of forgotten scientific triumphs, colossal monuments that have lost their grandeur in the outstretched territories of Mother Russia, now being only frightening “giants”. Danila Tkachenko explains: “What’s interesting for me is to witness what remains after progress has been put to an end.”
Keeping the title “Ghostlands” in mind, we ask ourselves whether he’s referring to a place of ghostly, illusory, barely existing reality or maybe it’s a space of obscurity, covered in mysteries of Russia’s past, imbued with utopian dreams of a beautiful future?

The Exhibition will be on view from February 28th till May 9th, 2020.
Opening hours: Friday till Saturday, 14.00 — 18.00